Calatoria Cilkai de Heather Morris (recenzie)

Calatoria Cilkai

Calatoria Cilkai de Heather Morris reprezinta continuarea cartii Tatuatorul de la Auschwitz, de care va povesteam intr-un alt articol. Romanul urmareste viata acesteia de la plecarea din lagarul Auschwitz, pana la eliberarea din Gulagul Vorkuta.

Desi romanul e o fictiune impletita cu cateva elemente din realitate, autoarea s-a documentat temeinic pentru a reda cu exactitate viata din gulagul Vorkuta. Cei care au citit prima carte, probabil isi aduc aminte de Cilka, ea fiind una dintre prietenele Gitei si ale lui Lale. Fata, evreica de origine slovaca, in varsta de 16 ani, pleaca impreuna cu sora ei, crezand ca vor lucra pentru nemti. Ajung, insa, in lagarul de la Auschwitz. Aici isi petrece cativa ani si reuseste sa ramana in viata, deoarece unul dintre ofiteri decide ca va fi concubina lui. O data cu prabusirea Auschwitzului, Cilka este capturata de rusi si considerata o tradatoare, deoarece a avut relatii cu inamicul. Este trimisa pentru a munci timp de 15 ani in gulagul Vorkuta, in Siberia.

Si aici trece prin aceleasi chinuri prin care a trecut si in lagar. Infrunta temperaturi groaznice, violuri repetate, lipsa alimentelor si a hranei. Se intalneste si cu noptile albe, specifice regiunii, cand este lumina afara la orice ora. Reuseste, insa, sa isi gaseasca o slujba ca asistenta. Isi face si prieteni noi, printre care cateva prizoniere pe care le ajuta cu mancare, o doctora si alte asistente. Tot aici gaseste si un barbat de care se indragosteste, asa cum nu ar fi crezut niciodata. Eliberarea vine mult mai devreme de 15 ani. Cilka pleaca impreuna cu acest barbat si mai traieste inca 50 de ani.

Cartea a aparut la editura Humanitas fiction, in colectia Raftul Denisei. Cele 416 pagini sunt grupate in 33 de capitole, nota autoarei, epilog, informatii suplimentare, postfata, multumiri si o mica harta pe care e trasata calatoria Cilkai intre locul unde a trait, Auschwitz si Vorkuta. De-a lungul cartii, in unele capitole gasim introduse ca niste file de jurnal, amintiri ale Cilkai de dinainte de a ajunge la Auschwitz, cand era fericita cu familia ei sau chiar intamplari care au marcat-o din lagar.

Cumpara cartea Calatoria Cilkai

Cartea despre viata Cilkai poate fi gasita online in magazinele librariadelfin.ro, pe libris.ro sau chiar si in libraria carturesti.ro. Daca ai abonament la Bookster, o poti imprumuta la fel cum am facut eu. Iar daca vrei sa citesti si alte carti despre Holocaust, iti recomand sa arunci un ochi peste articolul Top carti despre Holocaust.