Nascut in afara legii, o carte de Trevor Noah (recenzie)

Nascut in afara legii

Nascut in afara legii. Amintiri dintr-o copilarie sud-africana este o carte scrisa de Trevor Noah despre momente din viata lui, in special copilaria petrecuta pe vremea apartheidului.

Mi-a placut cartea, deoarece nu am avut niciodata ocazia sa citesc despre cultura din Africa de Sud si mai ales despre ce a insemnat apartheidul. Trevor explica ce inseamna mai exact, cum erau impartiti in diverse cartiere. Desi albii erau mai putini, ei erau situati in centrul orasului, pe cand negri si oamenii de culoare stateau spre periferii, in townshipuri. Trevor era considerat a fi de culoare, deoarece s-a nascut dintr-o mama neagra si un tata alb, elvetian. Iar, in acea perioada, aceste relatii erau interzise si pedepsite cu cinci ani de inchisoare. Astfel, copilaria si-a petrecut-o foarte mult timp ascuns, la scoala avea dificultati in a-si alege grupul din care sa faca parte: albi sau negri.

Sunt mentionate si diferitele triburi care exista in Africa de Sud, de exemplu mama lui este o xhosa. Fiecare dintre acestea au limba si obiceiurile lor si erau localizati in diferite parti ale tarii.

Pe langa toate acestea, el ne povesteste si despre nazdravaniile pe care le facea. S-a jucat cu niste chibrituri si a ars o casa. A vandut CD-uri piratate pentru a face rost de bani. A condus o masina care nu era inmatriculata si a fost arestat. A sustinut un spectacol cu prietenul lui pe nume Hitler intr-o scoala de evrei, de unde au fost ulterior dati afara.

Aflam si informatii despre familia lui. Mama era o persoana foarte puternica, care a plecat de tanara de acasa. A avut grija mai mult singura de el si fratii lui. De asemenea, era si o femeie religioasa, obisnuind sa mearga duminica la trei biserici pentru a participa la slujbe. Desi au indurat multe neajunsuri, fiind nevoiti sa manance chiar si omizi sau sa incaseze batai de la tatal vitreg, mama i-a oferit o educatie mai buna decat a avut ea.

Cartea a aparut la editura Nemira, in colectia Orion, categoria Memorii, jurnale. Cartea incepe cu o pagina extrasa din Legea privind ultrajul contra bunelor moravuri, 1927, prin care se spune ca sunt interzise relatiile dintre albi si negri. Are in total un numar de 328 de pagini, impartite in trei parti, ce insumeaza 18 capitole si o pagina de multumiri. Inaintea fiecarui capitol gasim explicate anumite obiceiuri, traditii sau concepte si apoi in interiorul capitolului sunt povestite asa cum se intamplau in cadrul familiei lui. Un singur lucru mi-ar fi placut sa regasesc in aceasta carte si anume, ca intamplarile sa fie puse intr-o ordine cronologica.

Cumpara cartea Nascut in afara legii

Cartea poate fi cumparata foarte simplu de pe site-urile magazinelor online. Eu am vazut-o disponibila la preturi foarte bune pe site-ul editurii Nemira, pe libris.ro, chiar si pe eMAG.ro.