Vizuina luminata de Max Blecher (recenzie)

Vizuina luminata

Vizuina luminata (jurnal de sanatoriu) de Max Blecher este a treia carte din serie si ultima. Cartea vine sa completeze povestile din primele doua carti, oferind detalii despre viata si conditiile bolnavilor din trei sanatorii diferite.

De ce mi-a placut cartea

Sanatoriile despre care Blecher povesteste in carte sunt cele in care si-a petrecut o buna parte din viata: Berck-sur-Mer din Franta, apoi in Elvetia la Leysin si in cele din urma la Techirghiol, la noi in tara. Descrierile pe care le face in aceasta carte se refera atat la bolile pacientilor si interventiile pe care acestia le sufera, culminand cu moartea lor; dar si la cladirile si imprejurimile sanatoriilor, dar si a camerelor in care stateau pe parcursul tratamentului lor.

Sunt create imagini mult mai intense si mai dureroase decat in primele doua carti, toate ducand cu gandul la sfarsitul inevitabil care urma. Blecher isi pierde multi prieteni in aceste sanatorii, inclusiv calul de la Berck care il purta in gutiera, peste tot. Incheierea cartii il surprinde astfel: „Eram pe ciment, dardaiam de frig si nu stiam ce sa fac.”

Tot ce scriu a fost candva viata adevarata. Si totusi, cand ma gandesc la fiecare clipa care a trecut in parte si caut s-o revad, s-o reconstitui, adica sa-i regasesc anumita ei lumina si anumita ei tristete sau bucurie, impresia care renaste este, inainte de toate, aceea a efemeritatii vietii care se scurge si apoi, aceea a lipsei totale de importanta cu care se integreaza aceste clipe in ceea ce numim, cu un singur cuvant, existenta unui om. S-ar zice ca amintirile, in memorie, se decoloreaza exact ca si acelea pe care le pastram in sertare.

M. Blecher

Si aceasta carte a aparut la Editura Cartex, in seria de autor M. Blecher. Cartea insumeaza 160 de pagini, impartite astfel: prefata de Lucian Pricop despre cum dialogheaza doua istorii, cea a medicinei si cea a scrisului; referinte critice; nota asupra editiei si romanul.

Puteti gasi pe blog recenziile si celorlalte doua carti din serie: Inimi cicatrizate si Intamplari in irealitatea imediata.

Cumpara Vizuina luminata

Cartea poate fi achizitionata de pe site-ul editurii Cartex, dar si din alte magazine online. Eu am vazut-o disponibila pe Libris.ro, pe librariadelfin.ro, cartepedia.ro si pe carturesti.ro.